zaterdag 31 augustus 2013

Bermuda driehoek

We houden het toch wel weer spannend hier.
Momenteel varen we door de Bermuda driehoek.
Boven ons een kraakheldere hemel met sterren zover het oog reikt.
Aan de horizon aan stuurboord en bakboord onweer.
Een super mooi gezicht, regelmatig licht de horizon op en zijn er mooie wolkpartijen te zien.

We hebben nog 200 mijl te gaan voordat we Bermuda passeren.
En in totaal nog 3 dagen te gaan naar Eastport.
De weerberichten zie er verder gunstig uit, weinig wind en de wind die voorspelt is is schuin van achter.

De meeste voorbereidingen voor ons bezoek aan de US zijn afgerond.
Er zijn nog wel een paar belangrijke items die gedaan moeten worden.
En dan alleen nog de toestemming om de Verenigde Staten in te komen.
Voordat we dat kunnen worden we buitensgaats nog grondig gecontroleerd en onderzocht.
Dit omdat we uit Venezuela komen.
Het bezoek van de Coast Guard zal plaatsvinden op open zee in de Golf van Maine.
Zo'n paar uurtjes varen van Eastport.

Daarover later meer.


Received: from MPD at Globe Wireless;
Sat, 31 Aug 2013 02:48 UTC
Message-id: 897332309

vrijdag 30 augustus 2013

Richting Amerika

Tijdens ons verblijf in La Guaira kregen we op zondag te horen dat de volgende reis naar Amerika zou gaan.
Omdat we nog geen zeekaarten voor die regio hadden was het nog even een heel gepuzzel hoe we die zeekaarten aan boord zullen
krijgen.
In Venezuela konden we dat niet meer regelen.
Dus werden er een paar opties bekeken waar we dat wel zouden kunnen regelen.
Optie 1 was Trinidad, maar dat werd al snel verandert naar Freeport op de Bahama's. dat was optie 2.
Uiteindelijk is het Puerto Rico geworden.
Voor de haven van San Juan zou er zodra de kaarten waren aangekomen op het eiland een bootje uitvaren om de kaarten af te leveren.

Om niet te hoeven inklaren op Puerto Rico (valt ook onder USA) bleven we als eerste instantie op zo'n 15 mijl van de kust.
De teritoriale wateren beginnen op 12 mijl. Daar moesten we dus niet zijn.
We hebben daar zo'n 14 uur gewacht op onze zeekaarten.
Laat in de middag kregen we bericht dat de kaarten via DHL waren aangekomen en er een bootje onderweg was om de zeekaarten te komen
afgeven.
Het bootje heeft er nog 2,5 uur over gedaan om bij ons te komen.
We zijn het bootje nog wel een beetje tegemoet kunnen komen maar net niet in de 12 mijls zone geweest.

Het was een klein vissersbootje die behoorlijk aan het slingeren.
Ze probeerde nog langszij te komen maar dat was geen doen.
Met een hiewlijntje hebben we uiteindelijk de doos met zeekaarten en wat boekwerken aan boord weten te krijgen.

's avonds om 20:00 lokale tijd was de operatie geslaagd en konden we onze reis vervolgen.
We gaan ten weste van Bermuda, richting Eatsport, Maine, USA.
Dat ligt zowat op de grens van Canada.
Daar gaan we laden voor Montrose, Schotland.

Maar om daar te komen (op papier) is nog een hele kluif.
Een heel circus aan papierwerk, certificaten, regelgeving en reportages is er voor nodig om er te mogen komen.
Zeker omdat we uit Venezuela komen zijn ze extra oplettend.

Daarover later meer.
Eerst daar maar zien te komen.


Received: from MPD at Globe Wireless;
Fri, 30 Aug 2013 02:34 UTC
Message-id: 896883300

maandag 26 augustus 2013

Zondag in La Guaira

Een zondag was voor ons een normale werkdag. Er werd gewoon gelost. En zoals gebruikelijk met horten en stoten.

Vanmorgen ook te horen gekregen dat onze volgende reis ook bevestigd is.

Laad haven: Eastport USA
Los haven:   Montrose, Schotland.

Vandaag geprobeerd om alles voor elkaar te krijgen voor deze reis. Zoals de benodigde zeekaarten en bunkers. Maar vanwege de zondag en het tijdsverschil met Nederland is dat niet gelukt.

Straks moeten we de haven wel verlaten. Omdat voor deze ligplaats een ander schip is gepland.

Één optie is om koers te zetten naar Trinidad. Daar word meestal gebunkerd en geproviandeerd.

Dan zullen we morgen wel te horen krijgen wat ze verder met ons van plan zijn.

Of een andere optie is om hier buitengaats ren anker te gaan voor een paar uurtjes, wachten dat de maandag op kantoor is opgestart.
En dan af te wachten op instructies.

Van beide opties heb ik vanuit Nederland geen reactie gekregen dus zal de beslissing bij mij als kapitein liggen.

Ik denk dat ik voor de laatste optie ga kiezen aangezien we hier pas rond 23:00 Lokale tijd vertrekken (05:30 Nederlandse tijd) dan is het maximaal maar 4 uurtjes voordat we een respons krijgen van onze touroperators.

Maar voordat we vertrekken moet er nog heel wat gebeuren.
Het schip zal grondig worden doorzocht op eventuele drugs en contrabanden door een anti drugs eenheid van de "National Guard". Inclusief drugs-honden en duikers.

Daarna doen we zelf ook nog een ship-search en een lockdown procedure. Volgens de geldende ISPS code.

En dan pas gaan we onderweg.

Het weer buiten is rustig en klam.
De vooruitzichten zien er ook goed uit.

Over wat er besloten word voor ons en de perikelen van het vertrek in de volgende blog meer.

zondag 25 augustus 2013

Venezuela

Een tijdje niks geschreven. Maar hier weer been berichtje.

Eenmaal op de Caribische Zee was het nog maar twee dagen varen naar Curaçao.
Sinds Curaçao is het door omstandigheden een beetje een gekkenhuis.
Iedereen is wel bekend met de wet van Murphy?
Nou dat was het wel een beetje de afgelopen dagen.

De aanloop naar de St Anna Baai in Willemstad was pittig.
Stroom en eind speelde parten en had als resultaat dat ik met de Lady Carinan even aak de grond heb gezeten.

Via deze link een mee beetje meer  uitleg.

Na dit incidentje was het een gekkenhuis Met verklaringen en papierwerk.
Twee dagen druk mee geweest.

Tot overmaat van ramp is mijn satellietsysteem er ook mee opgehouden. Dus buiten bereik van GSM kan ik geen belangrijke e-mails en bestanden versturen en ontvangen.
Dus sommige berichtgevingen gaan weer ouderwets met de telex als we op zee zijn.

Afgemeerd in Willemstad kwam de havenmeester aan boord en heb ik een eerste verklaring afgegeven. Daarna mochten we gaan lossen.
Het lossen was snel gebeurt.

Voordat we we onze reus verder konden voortzetten moest er nog wel gekeken worden of er schade was aan ons onderwater schip. Daarvoor kwam er een duikteam die onderzocht of er schade was.

Gelukkig was er alleen verf schade. Wat krasjes, geen deuken of scheuren.

Toen dat eenmaal gedaan was konden we onze reis vervolgen.

14 uur later waren we in La Guaira.
We hebben even moeten wachten op de loods. Maar om 18:00 lokale tijd lagen we netjes langszij en na de inklaring werd er begonnen met het lossen.

Dat is nu nog in volle gang en ze denken er morgen avond (Zondag) mee klaar te zijn.

In het volgende bericht meer daar over.

maandag 19 augustus 2013

Weer een uurtje de klok terug

Da dagen aan boord trekken voorbij.
Zo'n lange reis voelt goed.
Nu nog 3 dagen te gaan en nog 2 uur met de klok terug.
Zo zitten we straks met 7 uur verschil met Nederland.

Morgenavond rond deze tijd zullen we op de Caribische zee zijn.
Daar zal wel wat meer te beleven zijn.
Vanmiddag het vijfde schip tegen gekomen.

De ohzo belangrijke Airco had vanmiddag wat probleempjes.
Die moest even uit voor reparatie en onderhoud.
Al gauw ging de temparatuur en de luchtvochtigheid in de accomodatie met een rap tempo omhoog.
In mijn hut was het 34 graden. Met alles wat je deed brak het zweet je uit.
Gelukkig doet alles het weer en het word nu wat aangenamer aan boord.

De kleine BBQ gister was geslaagd en gezellig.
Beetje eten, beetje zwemmen in ons dompelbadje en een beetje luieren in de zon.

Zo kunnen we weer fris de drukke week ingaan.
- Donderdag aankomst Willemstad
- Vrijdag lossen
- Zaterdag aankomst La Guaira, Venuzuela.
Hoelang het allemaal gaat duren in La Guaira is nog even afwachten.


Received: from MPD at Globe Wireless;
Mon, 19 Aug 2013 22:42 UTC
Message-id: 892531747

zaterdag 17 augustus 2013

Nog 5 dagen te gaan

Gestaag duurt onze reis voort.

Over drie dagen zullen we de Beneden-windse eilanden passeren tussen Martinique en ST Lucia.

Nog steeds een stralend weertje hier, alhoewel we worden achtervolgd door een tropische Storm, Erin genaamd.
Die is eergister ontstaan bij de Kaap Verdische eilanden en komt deze kant op. Maar voor dat zij hier is zitten we al op de
Caribische zee.
Volgens de laatste voorspellinge stevent ze nu af op de kust van Florida.
Het zijn altijd wel dingen om goed in de gaten te houden. Ze kan zomaar weer van koers veranderen.

Gisteravond is ons zwembadje gereed gekomen en de eerste duik is al genomen.
Het buitenboord water wat we er in hadden gepompt was al 27 graden. Dus we konden er gelijk in. Zowiezo was het lekker verkoelend.
Straks na mijn wacht ben ik daar ook weer in te vinden.

Het derde schip deze oversteek zijn we gister tegen gekomen.
Straks als we dichter bij de bewoonde wereld zullen komen zal het wel weer drukker worden.

(Mocht je toegang hebben tot Facebook dan graag deze blog delen op mijn prikbord, zodat mijn contacten kunnen zien dat er een nieuwe
blog is. Bedankt)


Received: from MPD at Globe Wireless;
Sat, 17 Aug 2013 10:52 UTC
Message-id: 891591844

donderdag 15 augustus 2013

Midden Atlantische Oceaan

Op dit moment zitten we op de helft van de Atlantische Oceaan.

26 33,5 N 35 53, 5 W
(Voer maar in op Google Maps)

We hebben nu nog 7 dagen te gaan tot Willemstad, Curacao.

De zon schijnt uitbundig en de wind varen we een beetje dood (wind met ons mee). Dus aan dek is de temparatuur aardig tropisch aan
het worden. 30 tot 35 graden overdag.

De bemannng is nu in hun vrije tijd een klein zwembadje aan het voorbereiden om straks een beetje extra verkoeling te krijgen.
Voor zondag plannen we een kleine BBQ.

Gister de eerste vliegende vissen gespot. Eigenaardige beestjes.
Meestal zie je ze voor de boeg wegstuiven. Ze springen uit het water, spreiden hun vinnen en vliegen zo'n 40 to 50 meter weg,
scherend over het water en gofjes ontwijkend.
Zodra er meer zijn zal ik proberen er wat foto's van te maken.

Sinds mijn laatste blog zijn we nog maar 2 andere schepen tegen gekomen.
Een visserman op grote afstand en een vrachtschip als tegen ligger.
Nu is in de weide omtrek geen schip te bekennen. Alleen mooie vergezichten over Atlantische Oceaan. Hier en daar een wolkje maar
vooral zon.


Received: from MPD at Globe Wireless;
Thu, 15 Aug 2013 09:59 UTC
Message-id: 890745805

dinsdag 13 augustus 2013

9 dagen te gaan

Op het moment varen we 420 zeemijlen (ongeveer 777 km) ten zuiden van de Azorren.
We hebben nu nog maar 2675 zeemijlen (4954 km) te gaan tot Willemstad.
De geschatte aankomst tijd ligt om en nabij de 22ste Augustus.

Onze tijd is ook al 3 uur terug geplaatst op de Nederlandse tijd.
Op ten duur zullen we uitkomen op 7 uur tijdsverschil
Zoals een gezegde zegt:
Going to the West, Sleeping best.
Going to the East, Sleeping least.

Het weer is goed, nog steeds de wind schuin van achter in en een rustige oceaan deining.
De grauwigheid maakt steeds meer plaats voor de zon.
De weerberichten zien er voorlopig ook gunstig uit.

In de weide omtrek is er geen ander schip te bekennen, Heerlijk rustig.

Eergister schijnt de software van de GPS sattelieten te zijn ge update.
Aangezien wij niet de modernste GPS hebben is het nu zo dat de nodige data niet word doorgegeven aan de verschillende aangesloten
navigatie apparaten zoald de RADAR en de radio apparatuur.
De GPS geeft wel de positie nog door dus wij kunnen de weg nog wel vinden.
An wal hebben ze geprobeert het probleem op te lossen, maar dat is ze niet gelukt.
Nu krijgen we later in Curacau 2 nieuwe GPSs die wel compatible zijn.

(Mocht je toegang hebben tot Facebook dan graag deze blog delen op mijn prikbord, zodat mijn contacten kunnen zien dat er een nieuwe
blog is. Bedankt)


Received: from MPD at Globe Wireless;
Tue, 13 Aug 2013 10:56 UTC
Message-id: 889886691

zondag 11 augustus 2013

Goed onderweg

Nadat we zeker waren dat de lading goed stond gesjord aan dek zijn we zaterdagmorgen om 05:15 vertrokken uit Setubal zonder
problemen.

Nu zijn we al zo'n dagje onderweg.
Gister in het begin best wel even geslingerd.
Er stond een straf Noord-Noord Oostelijke bries en een swell van een meter of anderhalf hoog met uitschieters tot 2 meter.

Gisteravond zwakte de wind wat af en draaide verder naar het Noordoosten.
De wind en swell hebben we nu schuin van achter in en we lopen er lekker op.
De weersverwachting voor de komende 5 dagen verandert niet veel qua wind.

Het weer is voor de rest een beetje grauw maar de temparatuur daalt 's nachts niet onder de 20 graden. Overdag hebben we zo'n 25
graden.

Rond de avond zullen we ten noorden van Madeira passeren en is er voor 12 dagen een Atlantische oceaan voor de boeg.
Volgens ons middag bestek hebben we nog 3250 zeemijlen te gaan.


Received: from MPD at Globe Wireless;
Sun, 11 Aug 2013 12:29 UTC
Message-id: 889061092

vrijdag 9 augustus 2013

Deklading

Vandaag de hele dag bezig geweest en nog steeds bezig met de deklading.
- 8 frames met pijpen.
- 5 multifunctionele hoog werkers.
- 4 Containers met betonstaal

De frames en hoogwerkers moeten met kettingen en sjorbanden op de luiken vast gesjord worden.
Daarvoor moesten er sjor-ogen gelast worden op de luiken.

Door een gebrekkige aanvoer van materiaal en langzame medewerking van de lassers is de planning om vandaag nog te vertrekken streed weer uitgesteld.

Nu staat in de planning dat we morgenvroeg om 05:00 gaan vertrekken.

We gaan zo verder om de laatste lading te sjorren.

Ma deze warme dag en veel verloren zweet kijken we allemaal uit naar onze 14 daagse reis naar Willemstad, Curaçao en aansluitend Venuzuela.

Daar over later meer.

donderdag 8 augustus 2013

Cement

Vandaag is er alleen in het ruim geladen. Zakken van 1000 kilo Cement (Big Bags). Dat ging best wel langzaam.

Het plan was om de rest van de nacht door te gaan met onze deklast.
De deklast kwam gedurende dag aan in de haven.
Speciale bulldozers, 8 racks met pijpen bundels en 4 stuks 40 foot's containers.

Voor de deklading in de morgen sameney de stuurman een compleet sjor plan gemaakt. Volgens onze berekeningen gaat alles stevig aan dek gesjord worden.

Verder deze dag zijn de laatste dingen geregeld voor onze oversteek. We zijn vol gebunkert met brandstof, er is wat vers proviand aan boord gekomen en de benodigde zeekaarten.

Voor de rest was het een drukke maar stralende dag.
Blauwe luchten en gemiddeld 35°C.

woensdag 7 augustus 2013

Van stilstand tot full power in één moment.

Vroeg in de ochtend is deze reis begonnen.
De reis  verliep voorspoedig tot in Setubal zonder vertraging.
Eenmaal in de haven moesten we nog even langs de immigratie dienst. Maar aangezien de agent ook een paar Russische collega's ook had meegenomen van af het vliegveld. Die waren voor een ander schip maar hadden hun papieren niet echt op orde. Dus dat gaf wat vertraging.

Om 16:45 was ik aan boord, de kapitein die ik afloste heb ik ooit eens mee gevaren bij Wagenborg in mij ntijd als stuurman. Dat was een leuk weerzien. We hebben snel de overdracht gedaan want hij moest al weer snel naar het vliegveld.

Tijdens de vlucht van mij is er besloten om ook even langs Willemstad, Curaçao te gaan deze reis. 6 speciale stukken lading aan dek gaan we laden om daar af te leveren.
Dus was van mijn kant gelijk een hoop geregel.

Om 18:00 heb ik mijn eerste stukje mogen varen naar onze ligplaats. Gelukkig is het net als fietsen. Je verleert het niet.
Ik had een flinke aflandige wind. Maar dat was geen probleem met afmeren. Het ging allemaal gesmeerd en rustig.

Na het vershiften even in de papieren gedoken. De reis instructies doorgenomen en het nieuwe lading plan bekeken en met de stuurman een sjorplan gemaakt. Verder mijn tas uitgepakt en bedje opgemaakt. Zodat ik op tijd te kooi kan gaan.
Morgen maar weer verder met de voorbereidingen. Er is nog een hoop te regelen.
Maar eerst wordt morgen in het ruim geladen. Big bags cement. Daar zijn ze morgen wel de hele dag mee bezig. Het plan is om vrijdag te beginnen met de deklast.

Dan kan de reis echt beginnen.

dinsdag 6 augustus 2013

Op stootgaren

Hallo,

Scheepvaart berichten zijn er weer.

Hier druk bezig met de voorbereidingen voor een nieuw contract.

De reis gaat morgen richting Setubal. Daar stap ik op de "Lady Carina"

Daar gaan we laden voor Venezuela.

Dus blijf dit volgen om mijn avonturen me te beleven .

Eddy