maandag 8 april 2013

Aankomst in Grimsby

Afgelopen nacht om 03:00 waren we bezig met de aanloop naar de Humber. Het was heiig en haast geen wind.
Een uurtje later pikte we de loods op en gingen langzaam naar binnen.
Voor ons aan was nog een ander schip en er moest er nog één uit.

Er is een sluis maar die was te klein voor ons. De sluis zelf is 91 meter en wij zijn 108,5 meter.
De enigste manier om naar binnen te gaan is net even voor hoogwater. Dan gaan beide deuren open en er is dan een vrije doorvaart voor een uurtje.

Daar moesten we dus even op wachten.
Eenmaal zover ging die ene er uit en onze voorganger er in.
Daarna volgde wij.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een al ruim voor aankomst een sleepboot bestelt.
Het zou een nauwe doorgaan door de sluis worden en een hele krappe draai in de haven zelf.

Op de rivier de Humber hebben we de sleepboot vastgemaakt. Die zou eerst als een rem dienen en later nodig zijn voor onze manouvres in de sluis en de haven.

De sluis was 21 meter breed dus maar 5 meter speling. Vanaf de rivier was het een 90 graden draai op een klein stukje naar de sluis. In tussen was de wind wat toegenomen en blies dwars op.
Het was allemaal krap aan maar zonder iets te raken netjes de sluis doorgekomen.

In de havenbekken die 180 meter breed was lagen aan beide kanten precies waar ik rond moest gaan twee obstakels. Van die 180 meter had ik maar 120 meter om veilig het schip rond te gooien.
Met 4 meter speling voor en 4 meter achter netjes rond gegaan.
Hier had ik de sleper wel even voor nodig.
Na de draai achteruit naar de ligplaats gevaren en netjes afgemeerd.
Om 06:15 lagen we vast.

De sleepboot bij dit avontuur was geen overbodige luxe.

1 opmerking:

  1. Je kunt het of niet, daar ben je kapitein voor.
    Jij kunt het wel, werken in de nacht was dat!

    BeantwoordenVerwijderen