maandag 11 maart 2013

Sillamae

Vanmorgen om 10:30 orders gekregen dat we naar binnen konden gaan.
Terwijl we net midden in een security oefening zaten.
De oefening heb ik gewoon door laten gaan terwijl ik de machinisten de motor heb laten starten.

De oefening die ik heb bedacht was een Bommelding via telefoon. Die zouden ze op afstand laten ontploffen als we Sillemae zouden aanlopen. De zogenaamde Bom was geplaatst op het schip tijdens de werkzaamheden op de scheepswerf in Gdansk. Even na onze koffie tijd alarm geslagen en de taken verdeelt over de bemanning. Het bericht dat we echt naar binnen konden kwam daarna pas.
Het werd dus echt een beetje realistisch.
Maar gaf een goed gevoel omdat de bemanning goed wist hoe ze moesten reageren.
Die avond daarvoor heb ik een "dummie bom" gemaakt (zie foto) en verstopt om het zo realistisch mogelijk te maken.

De huidige richtlijnen geven aan dat we eens in de maand een dergelijke security oefening moeten doen naast onze gebruikelijke oefeningen zoals: brandoefeningen, schip verlaten, man over boord oefeningen (SOLAS) onverwachte olie spills (SOPEP) en andere oefeningen.

Meestal is het een samenkomst van de bemanning om te bespreken wat ieder zijn taak is.
Ik maak er meestal een heel scenario omheen om de spanning en realiteit te benaderen.
Dat was deze keer echt zo, ook voor mij.
Ik had alles af kunnen blazen omdat er op dat moment een drukke communicatie aan de gang was tussen haven en mij en de communicatie van de oefening.

Al met al is alles super goed gegaan en ik weet dat mijn bemanning weet waar we mee bezig zijn. Verdere details over de oefening kan en mag ik niet vertellen.

De aanloop naar Sillamae is een heel ander apart verhaal. De haven is nog niet echt zo oud en staat nog niet op de verplichte zeekaarten zo als we gewend zijn. Ook is het de eerste keer dat ik in deze haven kwam.
Ook door de ijsconditie hier kwam de loods niet aan boord waar hij aan boord moest komen en im werd als het ware via de radio naar binnen gepraat.
Pas vlak voor onze ligplaats kwam de loods aan boord.

Even later heb ik de "Lady Carina" veilig langszij gebracht.
Na de inklaring met de agent afgesproken om morgen even het dorp in te gaan om een verjaardagstaart te gaan kopen voor mij.
Ik wil de bemanning even verassen met dat.

Al met al was het weer een mooie dag aan boord.
Even lekker werken onder een gezonde spanning.
Een hoop dingen die afspelen op één moment.

Morgen rond de middag is onze lading pas compleet en gaan we laden.

1 opmerking:

  1. Wat fijn dat het zo goed gaat allemaal en een bemanning waar je mee om kan gaan !

    BeantwoordenVerwijderen