vrijdag 25 januari 2013

Naar de houtzagerij

Vanmorgen waren we tegen verwachting heel vroeg klaar met het lossen van de staal platen.
Ik werd om 06:00 wreed verstoord in een diepe slaap door  een telefoontje van de stuurman die mij melde dat er een loods aan boord zou komen om ons naar de nieuwe ligplaats te lozen.
Ik ben gelijk maar wakker gebleven en op mijn gemakkie een heerlijk bakje senseo te nuttigen in mijn eigen hut.
Toen even bij de kok wezen kijken voor een ontbijtje.
Om 07:00 kwamen er twee loodsen aan boord.
Eentje had de leiding en in gebroken Engels probeerde hij mij uit te leggen wat de bedoeling was. Gelukkig was mijn Russische Stuurman er bij die dienst deed als tolk. Want van het Engels van de loods begreep ik geen sikkepit.

Tijdens die nacht dat we daar lagen waren we weer behoorlijk vast gevroren (-27°).
Een sleepbootje was al heel vroeg bezig het ijs rond het schip een beetje los te varen.

Toen om 07:15 mij alles duidelijk was over de verkeers situatie om mij heen en het plan van manouvreren besproken was hebben we de trossen losgegooid en een de sleep boot een lijn gegeven. De sleepboot zou ons via achterschip weg trekken van de kade. We lagen immers tussen een drijvende kraan en een ander schip.
Een uurtje later waren we onderweg met een ijsbreker voor ons aan die de weg een beetje begaanbaarder maakte.

Onderweg door het ijskanaal een hoop interesante dingen gezien zoals een voetgangers oversteek plaats.
Een loop route over het ijs van de ene oever naar de andere. Als er een schip voorbij kwanm werden de loopplanken ober het gebroken ijs wegehaalt en na het paserem weer terug gelegd. (foto's bolgen)

7 uur later waren we bij de houtzagerij waar we maandag gaan  laden voor onze volgende reis.

Met een mooie manouvre, een 180 graden draai en achteruit naar de kade toe om 14:00 de "Lady Carina" veilig vastgeknoopt.

Ik was van plan deze dag een beetje te gebruiken om wat papier werk te doen wat zich best wel een beetje opstpapelt.

Maar ja. De zaterdag er maar voor gebruiken.
En zaterdag avond op stap.
Eerst een etentje met de agent en de 1ste stuurman.
En dan naar een kroeg van de broer van de stuurman.

Een leuke dag voor de boeg dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten