woensdag 23 januari 2013

De aanloop naar Archangelsk

Gister liep in het begin de aanloop naar Archangelsk voorspoedig.
De ijssituatie was nog aardig te doen, maar naar mate we verder in de buurt kwamen werd het ijs dikker en dikker.

We hebben ijsbreker assistentie gehad van ijsbreker "Dikson" en samen met twee andere schepen tot en met 5 zeemijlen tot te
haveningang gekomen.

Vlak voor die ingang was er door de Noordwestelijke wind een flinke ijs-rug ontstaan van wel 4 meter dik.
Een voor een bleven we steken en de "Dikson" had een hele kluif er aan om het konvooi bij elkaar te houden.
Na een hele avond en nacht geploetert te hebben is er besloten om ons 1 voor 1 door de ijsrug te assisteren.

Inmiddels was het al 04:00 in de ochtend.
We konden geen kant op dus ik heb de motor gestopt en op stand-by gelegen tot dat het eerste schip (de "kaptain Kuroptev") er door
heen was.

Om 07:00 kregen we bericht dat we alles konden opstarten en dat de "Dikson" onderweg was naar onze positie.
Om 08:00 waren we nadat de loods via de ijsbreker aan boord was gekomen weer onderweg.
Het was een hele klus om door die beruchte ijsrug heen te komen maar uiteindelijk hebben we het gered.

Twee en half uur later waren we bij de haveningang.
Nu moeten we hier nog even wachten totdat er twee uitgaande schepen de haven zullen verlaten.
Dit zal ongeveer 3 uur duren.

Als dit alles loopt zoals gepland kunnen we vanavond rond 20:00 langszij liggen in onze loshaven



Received: from MPD at Globe Wireless;
Wed, 23 Jan 2013 10:10 UTC
Message-id: 776848025

2 opmerkingen:

  1. Heuy Er

    Hoe ist i daar?,ik ben nu in Kiel en stap straks op.

    Groetjes Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me helemaal niet voorstellen hoe dat is om door zo'n ijsmassa heen te gaan. Ik herinner me mooie foto's van vorige keer en kijk uit naar als je nu foto's kunt nemen....
    Benieuwd hoe het jullie verder gaat daar in de haven....

    BeantwoordenVerwijderen