donderdag 24 januari 2013

Aangekomen in Archangelsk

Wat ik in mijn laatste bericht schreef is natuurlijk niet uitgekomen.
Dat we die avond rond 20:00 langzij zouden liggen is de vandaag (24-01-2013) geworden.

Het ijs bij de aanloop was zodanig opgebouwd door de Noordwestelijke wind dat zelfs de ijsbrekers vast kwamen te zitten.

Er was die avond een schip voor 5 uur bezig geweest met twee ijsbrekers om het aanloop kanaal te verlaten.

Al die tijd hebben we zelf vlak bij die aanloop gelegen, netjes geparkeerd in het ijs.

Rond 01:00 die nacht kregen we het bericht om alles weer op te starten en ons gereed te maken om in konvooi naar binnen te gaan.
Maar die plannen gingen allemaal weer anders. We zouden nummer 2 in het konvooi geweest zijn, zij het niet dat toen ijsbreker
"Dikson" die ons net gepasseerd was met nummer 1 van het konvooi in zijn kielzog plots een motor storing kreeg. Volgens eerste
berichten zou het een reparatie zijn van een minuutje of 10 wat uiteindelijk 3 uur zou duren.

Een andere kleinere assistant ijsbreker heeft de rest van het konvooi overgenomen.
De Dikson en de Tanker bleven liggen
Wij en een kleiner schip, ook van Wijnne Barends trouwens, werden door die kleinere ijsbreker verder naar binnen gebracht.
Dat ging maar gestaag want ook die ijsbreker had flinke moeite om door het dikke opelkaar gepakte ijs te komen.

Al met al waren we rond 8 uur 's ochtends eindelijk op een beetje beter bevaarbaar stukje tussen de eilanden, daar lag het ijs vast
aan wal en het ijskanaal was goed begaanbaar. Twee uur later waren we vlak voor onze ligplaats en hebben we de ijsbreker ingeruild
voor een sleepboot die ons verder heeft geholpem om langzij te komen.

Dat langszij komen heeft alles bij elkaar nog anderhalf uur geduurt. We moesten tussen een drijvende kraan en een groter vracht
schip naar de kade toe manouvreren.
Natuurlijk is mij dat met wat moeite gelukt.

Om 11:30 lagen we dan vastgeknoopt en kon het circus van inklaren beginnen.
Met twaalf man/vrouw sterk kwamen er verschillende instanties aan boord. Immigratie, douanne inclusief snuffel brigade
(drugshonden), er was zelfs een dokter bij.
Mijn stapel inklarings papieren en andere documenten werden letter voor letter gecontroleerd. Het schip is hellemaal doorzocht op
contrabanden, paspoorten en bemanning gecontroleerd. Dit heeft 2 en een half uur geduurt. We kregen daarna groen licht om het ruim
te openen en met het lossen te beginnen.
Volgens de nu staande plannen zijn we hier morgen klaar en gaan we morgenavond richting een andere kade waar we een weekendje
overliggen en maandag onze lading gaan laden voor Honfleur (Frankrijk) later die week naar een andere ligplaats om de rest te laden
voor St Malo (Frankrijk). Volgens deze planning zijn we ron 2 februarie gereed hier en beginnen we aan onze tweede 10 daagse reis
naar Frankrijk.

Na deze avonturen, lange dag gister, een nacht met maar een paar haze slaapjes en een intensieve ochtend ben ik om 14:30 afgenokt en
even een paar uurtjes in coma gelegen. Om 19:30 was ik weer wakker om even van een vrij avondje te genieten onder het genot van een
welverdient biertje.


Received: from MPD at Globe Wireless;
Thu, 24 Jan 2013 22:08 UTC
Message-id: 777519720

1 opmerking:

  1. Ik dacht het al, dat allemaal ook nog eens in het donker. Dat inklaren heeft heel wat om handen, gaat niet zomaar, maar als alles in orde is, is het wel prima toch?
    Geniet even van wat rust, want op de boot zal het er niet echt van komen.
    Deel 1 is alvast goed gegaan.
    Vaar je straks langs Nederland weer terug richting Frankrijk, of is dat ene domme vraag?
    Alle goeds, Eddy.

    BeantwoordenVerwijderen